Situation med covid-19 och myndigheternas rekommendationer har gjort att i princip all
fysiska medlems- och styrelsemöten har fåtts skjutas upp, inte bara inom Personskadeförbundet RTP utan inom hela föreningssverige. Förbundet har därför tagit fram digitala lösningar så vi kan fortsätta att ha verksamhet även om den inte ser ut som den brukar. De digitala lösning som nu presenteras är också ett första steg på att utveckla Kunskapsnätet 2.0.
Webbaserat Office-paket
Sen förra veckan har samtliga lokalföreningar och distrikt, tillgång till Office-paket på webben som inkluderar de vanliga programmen som Word, Excel, Powerpoint och sen tidigare har lokalföreningarna haft tillgång till Outlook. Föreningarna och distrikten har nu också tillgång till ett enkät- och undersökningsprogram helt utan kostnad. Alla program går att nås genom logga in med respektive rtp-epost på webben på adressen office.com.
Hör av er till förbundskansliet om ett nytt lösenord behövs.
Teams för digitalt möte och samarbete
Lokalföreningarna har nu också tillgång till Teams som möjliggör att ha videomöten men det
går också att använda för att chatta med varandra och samarbeta kring olika dokument inom
tex styrelsen. Det finns ingen kostnad i att använda Teams och programmet går att utmärkt
använda på såväl på datorn som plattan och smarta telefonen. För den som inte vill ladda ner
appen går Teams bra att använda på webben och då rekommenderas att webbläsaren Chrome
används.
Nedan hittar du en manual för att använda Teams:
Telefonkonferens
För de som behöver komplettera digitala möten med telefon, har förbundet köpt en
telefonkonferens-system som lokalföreningarna kan använda. Om det finns önskemål om att
använda telefonkonferensen kontakta förbundskansliet för att få aktuellt nummer och kod.
För det mindre mötet upp till 5 personer går det att ringa 08-5000 5000 och den enda
kostnaden är att varje deltagare betalar vad ett vanligt telefonsamtal. Den som organiserar
mötet bestämmer själv en 6-siffrig kod som deltagarna knappar in efter att ha ring upp
numret.
Hjälp och support
Vi har förståelse för att det kan vara mycket nytt att lära sig och förbundskansliet kommer att
vara behjälplig att ge enklare support när det gäller de nya tjänsterna som erbjuds. Det kan
handla om hjälp att logga in på rtp-eposten, skapa ett digitalt möte och visa vart det går att
hitta alla nya program. Under året kommer både tjänsterna och instruktionerna att utvecklas.
Vi tittar också nu på att ha webbinarium om de olika tjänsterna som erbjuds.
Övriga resurser
ABF har tagit fram en sida med tips kring digitala möten: https://www.abf.se/folkbildning-i-coronatider/
Funktionsrätt Sverige har tagit fram en checklista för att göra digitala.
Kontakt: Ring eller e-posta på 08-629 27 80 eller medlem@rtp.se
Ladda ned checklista för digitala möten:Checklista för tillgängliga möten
Ladda ned manual för Teams:Manual Teams